laatst
bijgewerkt:30.05.2014
|
ill.
(c) archief CMB - met dank
Herlees het verhaal van het zinken hieronder
en in ons
dossier al de andere informatie vanaf januari 2013

vandaag was er opnieuw een debat
in de Commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke
Ordening en Onroerend Erfgoed
van het Vlaams Parlement.
U kunt deze zitting hier herbekijken - het debat over de
Charlesville komt na 22 minuten.
Het voorlopige
verslag staat nu online
op de website van het Vlaams Parlement.
De uitzending van het
eerste debat, op 16 januari j.l., mochten wij ook
registreren en via onze website ontsluiten.
U vindt het - en ook verwijzingen naar alle Parlementaire
discussies, vragen en verslagen
in ons
dossier
op de pagina Tussenkomsten
en besprekingen in het Vlaams
Parlement
zie ook:
contact
us
30-31 mei
Congoboot
Charlesville gezonken in Baltische Zee
PERSMEDEDELING VVIA ,
31 mei, 10:19
Vannacht
begon de sleper 'Ajaks'
(2) die de Charlesville naar Klaipeda bracht
allerhande
eigenaardige bewegingen te
maken.
Nadien stoomde
hij linearecta en full speed naar
Gdansk.
Het spoor van de Charlesville waren we kwijt...
Het was raden en gissen....
Intussen bemerkten
we dat de 'Triton',
een kustwachter uit
Visby,
rondtoerde in de buurt van de plek waar de
Charlesville 'verdween' (1)
Volgde een bericht
van de Poolse
zeereddingsdienst:
ZCZC JA31
301904 UTC MAY
POLISH NAV WARN 087
POLISH COAST. NE OFF LT. ROZEWIE.
HULL OF A SHIP WITH A LENGTH OF 154 M SANK
IN THE APPROXIMATE POSITION: 54-55.8N 018-31.3E
DEPTH UNKNOWN. CAUTION ADVISED.
En zopas in het
nieuws van NDR: "Die Stadt Rostock zeigte sich in
einer ersten Stellungnahme bestürzt, verwies aber
darauf, dass das Schiff vor der Abfahrt gründlich
untersucht worden sei."
Heel dit gebeuren
rond de Charlesville / Georg Büchner roept
schandaal en vraagt om grondig onderzoek
!
N.v.d.R.:
(1) De Triton is een schip van de Zweedse
kustwacht. Hij zocht echter iets meer naar het
noorden dan de plek waar de Charlesville in
moeilijkheden geraakte. Zocht hij de
Charlesville of iets anders ?
(2) De Poolse sleper Ajaks was ingehuurd door de
sleepvaart-rederij
Otto Wulf
uit Cuxhaven
1 juni: Tweet van Europa Nostra:
"Europa Nostra deplores the loss of "Georg
Buchner/Charlesville" ship, a unique example of Europe's
industrial heritage"
- Overzicht
persartikels en
uitzendingen
(Duitsland, België, Frankrijk, Litouwen, Polen,
... en zelfs Algerije) over het zinken van de
Charlesville - 31 mei en volgende dagen. Ook het
nieuws op blogs en informatieve websites. Het meest
volledige overzicht, samengesteld door het onderzoeksteam
van VVIA.
- Een boeiende
analyse
van de laatste uren van de Charlesville / Georg
Büchnern
door Rostock Sailing (31.05.2013)
- Het zoeken naar het
wrak
Het wrak van de Charlesville ligt in Poolse territoriale
wateren.
> Op 31 mei werd vanuit Polen daarom door de
Kapitan
Poinc, een
anti-pollutieschip, onderzoek gedaan naar de mogelijke
vervuiling in de buurt van het gezonken schip.
> Nadien deed het marineschip ORP
Arctowski een
preciese plaatsbepaling. Het
vond het wrak ,
op
54.93118 Noorderbreedte en 18.5218
Oosterlengte, op
zo'n 35 m diepte. Doch op 1 juni, om 22:03 gaven de
Poolse autoriteiten een nieuwe locatie door, op
54.56020
Noorderbreedte en 018.31713
Oosterlengte,
met een waarschuwing aan voorbijvarende schepen om 500 m
afstand te bewaren van dit punt.
> Op 2 juni verliet een speciaal marineschip, gebruikt
voor duik- en bergingsopdrachten, de ORP Macko,
de haven van Gdynia in de richting van het wrak. De
bedoeling daarvan is onbekend. Omdat marineschepen
hun positie niet moeten doorgeven, konden
wij het spoor niet
volgen. Op 3
juni dook de ORP Macko terug op, vanuit de richting
van het wrak.
- Oorzaken ?
Volgens Lloyds was de oorzaak van het zinken het feit dat
de later in Rostock ingebouwde patrijspoorten niet tegen
de golven bestand waren (bericht 03.06.2013)
- 03.06.2013: even na 21
u. krijgen we de
link binnen naar de eerste onderwaterbeelden van
de Charlesville.
Volgens het verslag ging het schip op 30 mei om 19u
45° kantelen, om 20u. viel het drijfvermogen weg en
vervolgens werd besloten om de sleepkabel af te snijden
om te voorkomen dat ook de sleepboot zou meegetrokken
worden.
Het wrak van de Charlesville/Georg Büchner rust nu
op zijn rechterkant, op een diepte van ongeveer 35m.
We bemerken dat de Duitse vlag nog steeds op het schip
hangt, zodat het onder de Duitse wetgeving valt en
derhalve nog
steeds een 'beschermd monument'
is. Ook valt het
op dat op de brug heel wat zaken verdwenen
zijn.
- Op woensdag 5 juni
zouden experten van de Poolse Zeevaartdiensten het wrak
onderzoeken.
- 6 juni 2013: Door
windkracht zes in het gebied wordt het onderzoek
uitgesteld. Het is nu op zaterdag 8 juni
gepland. Wel eigenaardig dat een clubje amateurduikers er
in geslaagd is om foto's van het schip op internet te
plaatsen...
Intussen wacht de Vlaamse Overheid af.
In een verklaring stelde Kris Snijkers, woordvoerder van
Minister Bourgeois, dat de Vlaamse Overheid (nog) geen
contact opgenomen heeft met Polen in verband met een
eventuele berging van de Charlesville, en ook dat zij
niet betrokken is bij het onderzoek naar de oorzaken van
de ramp.
- 7 juni: vandaag ook
geen scheepvaartactiviteiten in de buurt van het
wrak. Het anti-pollutieschip Kapitein Poinc vaarde
wel uit, maar blijkbaar om een Noorse tanker te
controleren.
(09:22) Onze veronderstelling van al een tijdje geleden
blijkt langzamerhand waarheid te worden, nl. dat er
vanuit Nederland met een typische
sterfhuisconstructie via één van de
belastingsparadijzen gewerkt werd. Het op de
Seychellen gevestigde Argent Ventures Ltd blijkt
verdwenen te zijn uit de Lloyd's
List van
scheepvaartmaatschappijen. In het verleden verwees
die lijst naar de Nederlandse firma 'Van der Kamp BV'
(maar er zijn verschillende Nederlandse vennootschappen
met dezelfde naam, wij vermoeden dat het Van
der Kamp Shipsales
in Zuidkamp betrof). Opmerkelijk, maar deze BV blijkt een
historisch ship te restaureren, de
Noordborg, een
bulk carrier.
De vragen worden als maar groter.

8 juni :
- (14:30) het onderzoeksschip 'Hydrograf
10' vertrekt uit
Wladyslawowo
- (17:50) en is duidelijk op weg
naar het wrak
- (18:00) klokslag 18u (16:00 GMT) is het aangekomen
op de plek van het wrak waar
het nu (18:26) langzaam rond
draait
- (23:00) even voor 23 u (nl. om 20:54 GMT)
verliet
de Hydrograf 10 het
onderrzoeksgebied
en keerde terug naar zijn vertrekpunt.
We zijn nieuwsgierig naar de resultaten van het
onderzoek.
09.06.2013: De Hydrograf 10 deed sonar-onderzoek
met om de juiste positie en de toestand van het gezonken
schip te bepalen. De Poolse zender TVN 24
brengt
in een uitzending de eerste
resultaten.
- 10.06.2013: Het
verhaal van het zinken van de Charlesville wordt hoe
langer hoe onduidelijker, verdachter en begint meer en
meer op een echte krimi te
lijken. Ongelooflijk hoe de erfgoeddienst van
Mecklenburg-Vorpommern zich in het ootje liet
nemen. Bewust of onbewust ??? Een verhaal van
verdwijnende eigenaars en kopers, verdwenen contracten,
verdwenen verzekeringen,...
Zie de artikels van Das ist Rostock en van de regionale
uitzendingen van NDR vandaag -> in
ons persoverzicht
De teksten / recent documents and
press information sent by VVIA in four languages
:
PERS
Internationaal
persoverzicht vanaf 30 mei
2013 - het
zinken van de Charlesville / Georg Büchner
- Voorbije dagen beet
de internet-krant 'Das ist Rostock' zich vast in het
dossier. Hun artikelen lijken tot nu toe de
beste informatie te bevatten:
- 14.05.2013 : Ende
mit Schrecken
- 22.05.2013 : Jetzt
wird um die Einzelteile
geschachert
- 24.05.2013 : Jetzt
protestieren auch die
Briten
- 27.05.2013 : Die
letzten Stunden sind
angebrochen
- 27.05.2013 : Noch
eine Nacht
"Galgenfrist"
- 29.05.2013 : Chronik
eines unangekündigten
Todes
- 31.05.2013 : Die
"Georg Büchner" ist
gesunken
- 31.05.2013 : Nach
stundenlangem Kippen
aufgegeben
- 03.06.2013: Eine
Zukunft für die "Georg
Büchner"?
- lees vooral de toegevoegde commentaren
- 09.06.2013: Keine
Hilferufe?
Fahrlässig!
- Das ist
Rostock' sprak met een ervaren sleepbootkapitein, die
meehielp bij het buitengaats slepen van de m/s Georg
Büchner, ex Charlesville. Die ziet niet
onmiddellijk een probleem in feit dat het schip bij
het vertrek reeds overhelde, maar stelt ook dat een
dergelijke kolos niet van het ene ogenblik op het
andere 45° gaat hellen. Met andere woorden, de
bemannning van de Ajaks had al lang voordien moeten
merken dat er wat mis aan het lopen was.
Pas om 18u25 verwittigden ze de kustwacht van
problemen.
Dat had veel vroeger moeten gebeuren. "Als
sleepbootkapitein ben ik verantwoordelijk voor hetgeen
ik sleep. Bij gevaar op zee heb ik informatieplicht
aan het competentiecentrum van het land voor wiens
kust ik me bevind. Als het schip vijf à tien
graden gaat overhellen, dan moet ik me de vraag
stellen: wat loopt er mis ? Welk gevaar dreigt er ?
Wat kan ik doen om het gevaar af te weren ? In dat
soort gevallen moet men aan boord van de sleep gaan en
nakijken of er water binnenkomt, of er een lek is, of
een andere oorzaak. Via de loodsladder aan
bakboordzijde zou dat probleemloos mogelijk geweest
zijn. Als men dan niet over de uitrusting beschikt om
de problemen op te lossen - wij hebben zelf
verschillende pompen aan boord - dan moet men de
kustwacht informeren, het Maritime Rescue Center. Die
kunnen dan hulp zenden, desnoods per helicopter."
Maar de Ajaks deed zulks pas toen de Georg
Büchner reeds 45° slagzij maakte...
"Wij zouden dan nog aan boord gaan en
bergingspompen installeren. (...) Het getuigt van
nalatigheid pas hulp te roepen wanneer men weet dat
het schip gaat zinken. Men moet absoluut verhinderen
dat in een erg gevoelige Oostzee een schip zinkt, met
alles wat zich aan boord bevindt..."
De kapitein kan ook niet verklaren waarom de
sleepboot reeds voordien van zijn koers afweek, en ook
de verklaring dat de rare maneuvers voor het zinken er
waren om te verhinderen dat de Charlesville op een
pijpleiding terecht zou komen noemt hij
Quatsch", kletspraat.
ga naar
ons dossier
met achtergronden en
documentatie
|
|