VLAAMSE VERENIGING VOOR INDUSTRIELE ARCHEOLOGIE

 

Wat met de laatste Congoboot 'Charlesville' ???

 

.................

 

Laatste achterhoedegevechten...

laatst bijgewerkt:
wordt bijgewerkt

 
  • thans in redactie


Persmededeling van het stadsbestuur van Rostock, 14 mei 2013

Op 14 mei deelde het stadsbestuur van Rostock mee dat de bescherming van de georg Büchner opgeheven werd. Echter, juridisch bleek dit niet te kloppen - en kon men op basis van het advies van het Landesdenkmalamt enkel een vergunning geven tot 'verplaatsing' van het schip naar een andere haven.

Het is een beetje haarklieverij in een schemerzone - zoals de letter van de wet altijd is ...

Blijkbaar is door de ondertekening door de burgemeester van Rostock van de vergunning (tot overbrenging van het schip naar Litauen) op basis van een brief/rapport van Monumentenzorg Mecklenburg-Vorpommern het monumentenstatuut (maar dat vind je niet expliciet terug in dat Gesetzbuch) pas opgeheven op het ogenblik van de wegsleping van het schip - maar alleen als het naar Litauen wordt versleept. Er is geen vergunning om het naar een andere plaats te verslepen. En nu komt het: blijkbaar vervalt tegelijk met de uitvoering van die vergunning het beschermd statuut van het schip. Waar dat dan precies is, is niet zo duidelijk bij het verlaten van de territoriale wateren of bij aankomst in Litauen... daarover is geen duidelijkheid. Bovendien is er geen vergunning om het naar een andere locatie te verslepen. Dus strikt genomen is de monumentenstatus nog niet vervallen, zolang deze vergunning nog niet uitgevoerd is en het schip nog in Rostock ligt - maar dat is waarschijnlijk een kwestie van enkele dagen...

De officiële mededeling:
Denkmalschutzrechtliche Genehmigung musste erteilt werden

Nach Abwägung aller vorliegenden Fakten musste die Stadtverwaltung als Untere Denkmalschutzbehörde jetzt die denkmalschutzrechtliche Genehmigung zur Verbringung der MS GEORG BÜCHNER erteilen. Die Entscheidung wurde im Einvernehmen mit dem Landesamt für Kultur und Denkmalpflege getroffen. Oberbürgermeister Roland Methling betont: „Ich bedauere dies außerordentlich. Aber letztlich fand sich kein potenzieller Eigner, der dem Schiff eine dauerhafte Perspektive geben und dies auch belastbar finanziell untersetzen konnte.“
Nachdem die Bürgerschaft der Hansestadt Rostock im Dezember 2012 der Empfehlung der Verwaltung folgte und das Vorkaufsrecht nicht nutzte, führten auch Gespräche mit an der Übernahme des Schiffes Interessierten leider nicht zu belastbaren Ergebnissen. Oberbürgermeister Roland Methling: „Wunschdenken hilft da leider nicht weiter. Neben den laufenden Betriebskosten wäre ein zweistelliger Millionenbetrag nötig, um den Schiff eine Perspektive zu geben. Auch die ambitionierten Ideen aus Belgien waren letztlich nicht durch Finanzierungszusagen untersetzt.“
Oberbürgermeister Roland Methling bedankt sich bei allen, die sich in den vergangenen Wochen und Monaten für das frühere Ausbildungsschiff der Deutschen Seereederei engagiert haben. „Unser maritimes Erbe geht mit dieser Entscheidung nicht unter. Gerade mit dem Traditionsschiff haben wir ein Pfund in der Hand, mit dem wir wuchern können. Wir sollten alles unternehmen, um das in Warnemünde gebaute Schiff noch mehr ins Bewusstsein der Rostockerinnen und Rostocker zu rücken und es dauerhaft zu erhalten.

> officiële bekendmaking vind je hier

 

 


reacties en berichten in de pers 

 

  • ???? Nun doch keine Verschrottung der „Büchner“? - Ostsee Zeitung, 10.05.2013, 00:00. De koper uit de Seychellen zou nooit het plan gehad hebben om het schip te verschroten, volgens de havenkapitein en de curator. Welk plan dan wel is echter onduidelijk. Komt er nog maar eens een aap uit de mouw ?
    Met VVIA zoeken we nu uit wat hier achter steekt.
    Straks waarschijnlijk meer nieuws


17.04.2013
Campagne van Europa Nostra: The 7 Most Endangered

Door Europa Nostra, het platform van erfgoedorganisaties in Europa, werd in februari samen met de Europese Investeringsbank, een campagne opgezet om de zeven meest bedreigde monumenten van Europa aan te duiden. De dossiers moesten 15 maart binnen zijn.
VVIA diende, in overleg met de collegae in Duitsland en samen met Europa Nostra Belgium, het dossier van de Charlesville - Georg Büchner in. Het dossier kreeg ondersteuning van Minister Bourgeois en van het Denkmalamt in Rostock, en ook van de toen nog piepjonge m/s Charlesville vzw.
Er waren in totaal 42 inzendingen.
Jammer, maar de Charlesville - Georg Büchner haalde de shortlist niet. Naar wij informeel vernamen had de jury de grootste waardering had voor het project ook omwille van zijn originaliteit en actualiteit, en het grensoverschrijdend karakter. Er werd ook bij gezegd dat wanneer men dit dossier volgend jaar opnieuw zou indienen met een duidelijke gezamenlijke aanpak vanuit Duitsland en België en met een concreet restauratieplan het een echte kanshebber zou zijn. VVIA heeft hiermee alvast (andermaal) een zaadje naar de toekomst gezaaid.

 


ga naar ons dossier met achtergronden en documentatie


as

Steun VVIA
WORD LID

  

 

 

 

 

naar de startpagina van de Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie
(c) De Vlaamse vereniging voor Industriële Archeologie is het platform voor vrijwilligers en verenigingen die zich in Vlaanderen en Brussel inzetten voor het industrieel en technisch erfgoed.
Hier vindt U informatie over acties en intitaiteven tot behoud van industrieel erfgoed in Vlaanderen en Brussel.