|
VVIA : overzicht van sites |
Provincie West-Vlaanderen : BRUGGE :
Scheepsdalebrug status : GESLOOPT IN 2009,
ONDANKS MASSAAL PROTEST UIT BINNEN- EN BUITENLAND beschrijving : Volgens gegevens waarover we beschikken is de
Scheepsdalebrug in Brugge de oudste Vierendeel-brug die in
ons land nog bestaat en vermoedelijk de oudste in de
wereld. Ze is nog geklonken volgens de principes van ir.
Vierendeel, de meeste andere zijn gelast. Vermoedelijk is
het ook de enige Vierendeel-draaibrug in de wereld. Ingenieur
Arthur Vierendeel (1852-1940) bezorgde einde vorige eeuw
de metaalconstructie volledig nieuwe principes door
diagonaalloze metalen liggers te ontwerpen. Zijn rekenmodel
was revolutionair en ingenieur Vierendeel oogste lof uit
heel de wereld. In feite was hij de grootste vernieuwer van
het bouwen in metaal na Eiffel - jammer genoeg zijn we ons
daarvan te weinig bewust... De Vlaamse Bouwmeester lanceerde in 2007 een open oproep
voor de bouw van een nieuwe brug waarbij enkel gesteld werd
dat de brug "erg verouderd" was, maar volledig voorbij
gegaan werd aan de historische waarde ervan. Voor de bouw
van een nieuwe brug werd een budget van 3 miljoen euro
vooropgesteld, maar dat is nu al opgelopen tot 7
miljoen. In elk beschaafd land zou zoiets niet kunnen gebeuren,
bij ons wel. De werken aan de nieuwe brug zouden eerst begin
september beginnen, maar werden uitgesteld tot begin
oktober. illustraties : bibliografie : klik-verbindingen : algemeen: Wikipedia over Vierendeel -
zijn volledige Cours
de stabilité des constructions vind je op
Archive.org over
Vierendeel-bruggen: Website
van Karel Roose over de toekomstige nieuwe
brug: over de huidige
Scheepsdalebrug: - uitgebreide tekst over de Scheepsdalebrug op
de Italiaanse website Archeologia Industriale,
27.08.2009 - English article in 'Flanders Today', 25.08.2009:
Unique
bridge destined for the scrapheap De afloop... 01.09.2009: Ministers
Bourgeois (monumentenzorg en toerisme) en Crevits (openbare
werken en mobiliteit) beslissen dat het bewaren van de brug
onmogelijk is, en zullen ook geen stukje ervan recupereren
als monument En het vervolg... Op het ogenblik dat we deze pagina bijwerken hebben de
verschillende organisaties die zich om het lot van de
Scheepsdalebrug bekommeren aan de sloper (de firma
Depret) de vraag gesteld om en representatief
onderdeel van de brug te kunnen aankopen. Men wacht
op een prijsofferte - of zou Depret soms bereid zijn een
paar ton staal als sponsoring te schenken ??? Van zodra er meer nieuws is verneemt U het via deze
pagina. Ondanks enorme tegenstand toch
een stuk van de brug gered... - het verhaal van de brug tot en met de de sloping
vind je in een prachtige
fotoreportage van Peter Willems op Flickr
voor
aanvullingen en correcties: zend
ons een e-mail
EEN STUK VAN DE BRUG (ca 9 ton) WERD DOOR LOKALE
ACTIEVOERDERS EN VVIA GERED EN IS BESCHIKBAAR VOOR DEGENE
DIE HET TOT MONUMENT TER ERE VAN VIERENDEEL WIL
OMVORMENbedreigd
Wie een steentje wil bijdragen aan het redden van
de Scheepsdalebrug schrijve
een brief
aan
- het Stadsbestuur van Brugge, Burg 12 - 8000 Brugge en aan
de burgemeester van Brugge, kabinet.burgemeester@brugge.be
- de Stedelijke Dienst Monumentenzorg en Stadsvernieuwing
van Brugge, Oostmeers 17, 8000 Brugge,
monumentenzorg@brugge.be
- de Vlaamse Minister bevoegd voor de Monumentenzorg, Geert
Bourgeois, Arenbergstraat 7, 1000 Brussel, tel. 02/5526900 ,
kabinet.bourgeois@vlaanderen.be
- het Agentschap R-O Vlaanderen, Onroerend Erfgoed, Koning
Albert II Laan 19 bus 3, 1210 Brussel,
onroerenderfgoedbeleid@rwo.vlaanderen.be
en ro.vlaanderen@rwo.vlaanderen.be
- Mevrouw Crevits, Vlaams Minister van Mobiliteit en
Openbare Werken, Koning Albert II laan 20 bus 1, 1000
Brussel, tel. 02/5526600, kabinet.crevits@vlaanderen.be
- De Heer Paul Breyne, gouverneur der provincie
West-Vlaanderen, Burg 3, 8000 Brugge,
gouverneur@west-vlaanderen.be
- de heer ir. Fernand Desmyter, Secretaris-generaal van het
Departement Openbare Werken, Koning Albert II laan, 20, 1000
Brussel
- W&Z Waterwegen en Zeekanaal nv, Oostdijk 110, 2830
Willebroek We roepen iedereen op om te pleiten voor het
behoud van de Scheepsdalebrug. In principe is dit mogelijk:
ze zou eerst met een grote kraan op de oever gezet en daar
dan in stukken gebrand worden. Maar ze zou ook naar een
andere locatie kunnen overgebracht worden als monument, of
eventueel ergens in het Brugse fungeren als fietsbrug. In
het uiterste geval kan men representatieve onderdelen ervan
nog een monument maken...
De Scheepsdalebrug verving na de eerste wereldoorlog een
vernielde brug. De plannen werden opgemaakt op 26 juni
1926 en goedgekeurd door Arthur Vierendeel op 1 maart 1928.
De brug zou echter pas in 1932-1933 gebouwd zijn door de
Brugeoise.
De andere Vierendeelbruggen werden in de tweede wereldoorlog
vernield. Er bestaat nog een z.g. 'Vierendeelbrug' in
Drongen
die in 1926 gebouwd werd - maar deze laatste is in
tegenstelling tot de echte Vierendeelbruggen in beton
uitgevoerd en dus geen typisch Vierendeel-product.
Ook bij de diensten van ruimtelijke ordening,
monumentenzorg, de stad Brugge,... was zogezegd niemand op
de hoogte van de unieke waarde van deze brug - en daardoor
werd 'en stoemmelings' een slopingsvergunning zonder
voorwaarden afgeleverd. Toch was de stad en
waren verschillende diensten reeds in 2006 en 2007 door
lokale groepen gewezen op het belang van de brug -
zonder daarbij gehoor te krijgen.
- Open
Oproep Vlaamse Bouwmeester, 2007
- Het
Nieuwsblad, 01.02.2009
- Brugge
Blogt (Het Nieuwsblad), 14.02.2009- op Flickr
- de Scheepsdalebrug
op Brückenweb (toestand zomer 1995)- brief
door VVIA aan alle instanties gezonden (aug.
2009)
- Studie- en Actiecomité Sint-Pieters
(Brugge) pleit
reeds sedert 2006 voor behoud... Brief door het
S.A.K. op 09.11.2006
aan het stadsbestuur gezonden, waarin gepleit werd om de
brug als monument te plaatsen op de rotonde aan het begin
van de Blankenbergse steenweg. Brief van het
S.A.K. op 05.07.2007
aan Minister Crevits om minstens een deel van de brug te
behouden als monument.
- artikel van mevr. Georgina Roets-Denolf in
het tijdschrift 'Brugse Visie', sept. 2008
- Schriftelijke
vraag van: mevr. Georgina Denolf aan het College van
Burgemeester en Schepenen van Brugge, 01.11.2008
- artikel
in Het Nieuwsblad, 20.05.2009, en
commentaren
- Stadsomroep
Brugge, 18.05.2009
- Skyscraper
City, z.d.
- vermelding op Duitse
webstek Industrie-Kultur
- vermelding op de Nederlandse website 'Bouwen
met Staal'
- vermelding gepubliceerd op de Nederlandse
geschiedenissite Historiën.nl
- vermelding op Archeonet
Vlaanderen, 19.08.2009
- parlementaire
vraag door Vlaams Volksvertegenwoordiger Bart Caron
(Groen!), zie ook website
Bart Caron
- parlementaire
vraag door Vlaams Volksvertegenwoordiger Wilfried
Vandaele (NVA)
- op Problemen.be,
19.08.2009
- Stadsomroep
Brugge, 20.08.2009
- Bouwen
en Wonen, 25.08.2009
- Focus/ WTV,
25.08.2009
- Brugse
"Twin Towers-brug" moet blijven, op Stadsomroep
Brugge, 25.08.2009
- artikel
in Het Nieuwsblad, 26.08.2009 en commentaren
- op Indymedia,
26.08.2009
- brief
van het SAK St.-Pieters aan Minister Bourgeois,
26.08.2009
- oproep van VVIA op het World
Heritage Site Community Forum, 26.08.2009
- e-mail Belangrijke
bijdrage aan het surrealisme in België?,
27.08.2009
- oproep op bridgehunter.com:
Vierendeel
bridge faces demolition in Belgium,
29.08.2009
- Scheepsdale:
A Bridge too Late!, in Stadsomroep Brugge, 12.09.2009
zie hierover:- Stadsomroep
Brugge, 01.09.2009
- Focus
- WTV, 01.09.2009
- Het
Nieuwsblad, 02.09.2009
Il faut point espérer pour
perséverer, ni réussir pour
entreprendre (Willem van Oranje)
Voor de tijdelijke berging van het stuk is intussen een
oplossing gevonden. Twee Brugse firma's bieden
daarvoor de ruimte aan- Focus-WTV,
23.11.2009
- Bouwen
en Wonen, 08.12.2009
een initiatief van de Vlaamse
Vereniging voor Industriële Archeologie
vzw