Dubbelnummer gewijd aan
herbestemming van industriële
gebouwen.
Iedereen die iets thuis is in de
monumentenwereld weet dat een goede herbestemming een
noodzakelijke voorwaarde is voor behoud op langere
termijn. Nu is voor een oud grachtenpand gemakkelijk
nieuw emplooi te vinden, tenzij de recessie verder
doorzet. Maar voor kerken en fabriekshallen
bijvoorbeeld is de vraagstelling toch complexer. Om
maar niet te spreken over voormalige vuurtorens, verlaten
bunkers of onbenutte havenkranen.
De Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie
organiseerde in december 2008 in samenwerking met de
afdeling Architectonische Ingenieurswetenschappen van de
Vrije Universiteit Brussel een internationale workshop
over herbestemming van industriële panden. Een
deel van de aldaar gehouden voordrachten werden in dit
nummer gebundeld.
Dit dubbelnummr bevat volgende bijdragen:
- Kate DICKSON: Finding new uses for redundant
industrial buildings, and working with the community to
deliver local aspirations
- In Groot-Brittannië bestaat er een
interessante formule van subsidieerbare
vrijwilligersorganisaties die leegstaande beschermde
gebouwen met succes nieuw leven inblazen. Deze
organisaties kunnen door hun non-profitstatuut
aanspraak maken op overheidssubsidies en fiscale
voordelen. Het is de extra financiële steun
die het mogelijk maakt een gezond herbestemmingsplan
op te stellen voor een - door leegstand en
verwaarlozing - zwaar beschadigd historisch
gebouw.
Hoe zo een organisatie werkt, welke hun drijfveren en
aspiraties zijn, wordt uit de doeken gedaan door Kate
Dickson, directrice van de 'Heritage Works Building
Preservation Trust'.
- Paul SMITH: De herbestemming van
industriële gebouwen in Frankrijk
- Net zoals elders ie de bestemmingswijziging van
gebouwen een fenomeen dat zich alsx een constante
doorheen heel de geschiedenis van de architectuur
voordoet. Koninklijke paleizen werden tot musea
omgevormd, grote herenhuizen tot ministeries of
burelen, kloostergebouwen tot weverijen, kastelen tot
hotels of vakantiekolonies, molens tot restaurants of
tweede verblijven.
In het mijnbekken van Noord-Frankrijk kregen reeds in
het midden van de 19de eeuw mijngebouwen een andere
functie, toen het uitbaten van de mijn niet meer
rendabel was.
Toen de industriële archeologie in de jaren 1970
voet aan de grond kreeg in Frankrijk, was het vooral
het Noorden dat daarbij de kar trok - ook inzake het
herbestemmen van industriegebouwen. De eerste grote
voorbeeld-realisaties kwamen er tussen 1978 en 1980
tot stand, en de overheid zo in veel gevallen
gangmaker voor belangrijke projecten spelen. Vandaag
kunnen we leren uit meer dan een kwarteeuw
ervaring.
- Arno BOON en Annelies WELGRAVEN:
Industrieel erfgoed en herbestemmen? Duurzame
noodzaak.
- Een kennismaking met BOEi: de Nationale
Maatschappij tot Behoud, Ontwikkeling en Exploitatie
van Industrieel Erfgoed.
We spreken einde van de jaren tachtig. Er was toen
in Nederland weinig oog voor de toekomst van
industriële monumenten. Panden stonden
langdurig leeg, met verval en niet zelden sloop tot
gevolg.
Na het Nederlandse Jaar van het Industrieel Erfgoed
(1996) kwam hier verandering in. Eindelijk was er
aandacht voor de bijzondere sfeer en kwaliteit van
industriële gebouwen. En voor de
mogelijkheden die industrieel erfgoed biedt aan
ruimtelijke, maatschappelijke en economische
ontwikkeling. Het idee ontstond om een organisatie op
te richten voor moeilijke herbestemmingen. Het
initiatief werd genomen door de toenmalige Rijksdienst
voor de Monumentenzorg, samen met Amstelland en het
Bouwfonds Nederlandse Gemeenten.
- Elisse KALK: Nieuw Leven voor Oude
Gebouwen.
- In Amsterdam vondt van medio mei tot medio
oktober 2009 voor de tweede maal de publiekscampagne
'Nieuw Leven voor Oude Gebouwen' plaats. Deze
campagne is een initiatief van Agora Europa, stichting
voor democratie en cultuur, in samenwerking met het
Atelier van Bouwmeesters, een groep van deskundigen
die opkomt voor behoud en hergebruik van
cultuurhistorisch erfgoed in de Nederlandse hoofdstad.
De campagne wordt financieel ondersteund door de
gemeente Amsterdam, de Amsterdamse Federatie van
woningcorporaties en de Bond Heemschut.
De campagne stelt zich tot doel Amsterdammers die zich
willen inzetten voor behoud en hergebruik van
karakteristieke gebouwen, meer te betrekken bij de
keuze voor de nieuwe bestemming van leegstaande
panden.
- W. CALLEBAUT: Montevideo magazijnen,
respectvolle herbestemming en restauratie.
- De Montevideo-magazijnen op 't Eilandje in
Antwerpen vormen een opmerkelijk gebouwencomplex en
zijn een solitaire landmark op het stenen maaiveld
langs de Schelde. Deel uitmakend van 't Eilandje
vervullen ze een bijzondere functie als schakel tussen
de oude stad en de nieuwe haven en ze vormen het
maritieme geheugen van de stad Antwerpen. De
magazijnen zijn beschermd als monument omwille vabn
hun historische en industrieel-archeologische
waarde.
- Dirk VAN ALPHEN: De transformatie van de
spoorzone in Tilburg. Een strategie voor industrieel
erfgoed.
- Industrieel erfgoed is in Tilburg volop
aanwezig. Dit artikel behandelt de aanstaande
transformatie van een groot werkplaatsengebied tot een
bruisend nieuw stadscentrum. Uitgangspunt daarbij
is de Tilburgse interpretatie van de
'Belvedèrestrategie', een in 1999 door de
Nederlandse rijksoverheid gelanceerde manier van
omgaan met cultuurhistorische waarden in een
gebiedsontwikkeling. In het verhaal passeren ook
cultuurhistorisch en bouwhistorisch onderzoek, het
delen van kennis en het formuleren van ambities de
revue. Het eindigt met de bespreking van een
proefproject, dat nu eerst van belang is.
- Maria LEUS en Ine WOUTERS: Herbestemming
Brouwerij Wielemans-Ceuppens als motor voor
stadsvernieuwing
- Het hergebruik van industriële gebouwen
biedt al jaren belangrijke sociale, maatschappelijke,
economische en historische voordelen. Door de huidige
aandacht voor het streven naar een duurzame
samenleving kent het herbestemmen van gebouwen een
nieuwe golf van belangstelling. Toch blijft het
een uitdagende opgave, zowel voor historici,
stadsplanners als architecten om een leegstaand
industriegebouw te herbestemmen met aandacht voor
behoud van de historische en architecturale
kwaliteiten.
De herbestemming van de brouwerij Wielemans-Ceuppens
te Brussel was nog ambitieuzer. Deze
herbestemming moest als motor fungeren voor een
stadsvernieuwingsproject.
- Aansluitend bevat dit nummer nog een voorstelling van
het Haags Openbaar Vervoer Museum (in een oude
tramstelplaats), van het Museum der Deutschen
Binnenschiffahrt in Ruhrort/Duisburg en een aantal
boekbesprekingen.
Dit dubbele nummer (72 blz.) kan besteld worden tegen de
prijs van 15 euro incl. verzendingskosten
bij de Vlaamse
Vereniging voor Industriële Archeologie vzw
en door het verschuldigde bedrag te storten op het
rekeningnummer van de vereniging
In het kader van de samenwerking tussen
Vlaamse en Nederlandse organisaties voor industriële
archeologie, werden het Vlaamse tijdschrift 'Industrieel
Erfgoed' en het Nederlandse 'Erfgoed van Industrie en
Techniek' vanaf begin 2000 samengesmolten tot
één gemeenschappelijk Vlaams-Nederlands
tijdschrift. In
Vlaanderen wordt het tijdschrift verdeeld via de Vlaamse
Vereniging voor Industriële Archeologie vzw en is het
abonnement inbegrepen in de prijs van het VVIA-lidmaatschap.
klik
hier om je te abonneren
|