![]() |
Wordt laatste Congoboot binnenkort verschroot ?
|
||
Standpunt van de Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie vzw - 02.01.2013 |
|||
In het Duitse Rostock ligt, voorlopig
nog, de laatste Belgische Congoboot, de Charlesville.
Voorlopig, want in de loop van volgende week wordt ze
waarschijnlijk naar een werf in Litouwen gesleept om daar
gesloopt te worden. Ondanks een enorme inzet van
vrijwilligers en maritieme organisaties om dit schip voor
het nageslacht te redden, maar dank zij de totale
desinteresse van Vlaamse overheden en erfgoed-instellingen
om deze maritieme trots te redden De m/v Charlesville werd in 1951 op de Cockerill werven in Hoboken gebouwd. Na jarenlange trouwe dienst op de lijn Antwerpen-Matadi werd het schip door haar rederij CMB Compagnie Maritime Belge in 1967 verkocht aan de VEB Deutsche Seereederei te Rostock in de voormalige DDR. Het werd verbouwd en aangepast als opleidingschip voor de zeevaartschool in Duitsland en herdoopt als m/v Georg Buchner. In 1991 nam de stad Rostock het voor één symbolische Duitse Mark over en vormde het om tot hotelschip en jeugdherberg. Vanaf 1989 werd in Antwerpen op het historisch belang van dit schip gewezen, en op de nood om het (liefst in Antwerpen) veilig te stellen voor de toekomst. In 1995 bood de Stad Rostock zelfs aan Antwerpen aan om het schip tegen een eerder symbomlisch bedrag over te dragen - een aanbod waar toen om onbegrijpelijke redenen niet op ingegaan werd. Sedert het begin van deze eeuw zetten verenigingen en organisaties zich in voor redding van het schip, maar stootten in Vlaanderen telkens op een gesloten deur en op onbegrip. Op een parlementaire vraag van
volksvertegenwoordiger Carl De Caluwé antwoordde
minister Bourgeois op 1 maart 2010 o.m. "Ruimte en
Erfgoed kan op dit ogenblik de fysieke staat van het schip
en de resterende graad van authenticiteit na de aanpassing
tot hotel niet inschatten. Uit de aangereikte informatie kan
alvast worden afgeleid dat het schip nog steeds een hoge
erfgoedwaarde bezit en voor haar typologie absoluut als
uitzonderlijk moet bestempeld worden. Het is het enige
overblijvende vracht- en passagiersschip van de op Congo
varende voormalige Compagnie Maritime Belge. Het schip werd
daarenboven in Vlaanderen gebouwd, het liep in 1950 van
stapel bij Cockerill in Hoboken. Op 16 september 2011 luidde het antwoord op een parlementaire vraag van volksvertegenwoordiger Dirk Van Mechelen: "Er werd geen verder onderzoek naar de erfgoedwaarde van dit schip gedaan, maar uit de aangereikte informatie kan worden afgeleid dat het schip nog steeds een hoge erfgoedwaarde bezit en voor haar typologie absoluut als uitzonderlijk moet bestemd worden, dit zeker als enig overblijvend vracht en passagiersschip van de op Congo varende voormalige Compagnie Maritime Belge en daarenboven in Vlaanderen gebouwd" - en wordt voor de rest verwezen naar het antwoord uit 2010. Veel stappen van overheidswege om het schip te redden en naar Vlaanderen te halen werden blijkbaar niet gezet. Onlangs werd vernomen dat het schip, naar verluid voor een bedrag van 750.000 euro verkocht werd aan een een Litouwse scheepssloper, en in de loop van volgende dagen naar daar zal versleept worden. Zal het verhaal hiermee een droevig einde kennen ? Op 2 en 3 januari trekt een delegatie van Vlaamse vrijwilligers naar Rostock in de hoop om in extremis toch nog (iets van) de m/v Charlesville te redden of minstens een uitgebreide survey te verrichten vooraleer dit erfgoed vernietigd wordt. Vlaanderen heeft jammer genoeg (nog) te weinig belangstelling voor zijn varend erfgoed en het erfgoed van zijn havens, eens toonaangevend in de wereld. Indertijd betreurden wij dat, met het opheffen van het Nationaal Scheepvaartmuseum ("Het Steen") Antwerpen zowat de enige maritieme stad ter wereld is zonder maritiem museum, én blijkbaar ook zonder beleid op het vlak van behoud en herwaardering van dit erfgoed. Of het nu om de oudste sites van Petroleum Zuid gaat of de Charlesville - er is nog veel werk aan de winkel. De Vlaamse Vereniging roep iedereen op om deze laatste poging te ondersteunen die een aantal vrijwilligers nog ondernemen ter redding van de Charlesville, de laatste van de grote Congoboten. De Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie vzw roept niet alleen de Vlaamse Overheid, maar ook de stad Antwerpen en het Vlaamse bedrijfsleven op om alles in het werk te stellen om dit unieke schip voor het nageslacht te redden en terug naar Vlaanderen te halen. Wij willen hiermee de acties en de
inzet van een groot aantal vrijwilligers in Antwerpen, en
daarbuiten, minstens moreel steunen.
|
|||
|
|||
|
g voor Industriële
Archeologie. Hier vindt U informatie over het industrieel erfgoed in
Vlaanderen en Brussel.
industrial archaeology, industrial heritage, industrial, industrieel,
heritage, erfgoed, Vlaanderen, Flanders, Vlaams,
Flemish,