[vertaling]
Schrootopkoper
eruit, Belgen druk in de weer.
Op het internet gonst
het van geruchten als zou de 'Georg Büchner' nu toch
op de schroothoop belanden. Maar, zoals dat gaat met
geruchten, ze zijn niet waar. De curator en het hoofd van
de dienst Monumentenzorg van Mecklenburg-Vorpommern
[waaronder Rostock valt] zijn het bij een gesprek
eens geworden: het schip gaat pas naar de schroothoop als
er absoluut geen hoop meer is dat het kan worden
behouden.
'Meer dan 20
geïnteresseerden, die het schip willen behouden,
hebben zich aangemeld. De meeste van die kandidaat-kopers
zijn echter niet echt ernstig te nemen. Alleen de
Belgische interesse lijkt geloofwaardig en is niet
onaantrekkelijk', zegt Dr. Michael Bednorz, hoofd van de
Dienst Cultuur en Monumentenzorg in Schwerin. Bednorz'
administratie zal op zeer korte termijn alle
geïnteresseerden in Rostock uitnodigen. 'In de loop
van de volgende weken zien we wie bij zijn bod blijft, na
het schip gezien te hebben.' Interesse hebben is immers
één ding, het andere is het geld bij elkaar
krijgen voor dat behoud.
'Wij doen alles wat
binnen onze mogelijkheden ligt om het schip in zijn
geheel als monument te behouden', zegt hetzelfde hoofd
van de administratie in Schwerin. 'Voorbije vrijdag
[dit was: 22.03.2013] zijn we in een gesprek met
de curator van de vzw [= het 'Förderverein']
overeengekomen dat verschroting eerst dan ter discussie
staat, als alle andere mogelijke opties om het schip te
behouden uitgeput zijn.' Daarom heeft de Rostockse
advocaat zich bereid verklaard om de vereiste voorwaarden
te creëren, zodat 'het schip vrij is van rechten van
derden: de oude verkoopovereenkomst wordt dus niet door
de curator erkend'. De tot nu toe nergens bij naam
genoemde koper, die het schip wilde laten verschroten -
althans volgens inlichtingen van de verkoper in Litouwen
- zou eveneens de kans krijgen een conceptvoorstel in te
dienen tot behoud van het schip.
Zolang de 'Georg
Büchner' in de stadshaven van Rostock ligt, kost dit
geld. Liggeld, bewaking, ook de curator kost geld en
intussen ook een aantal herstellingen aan het schip, 'dat
schade heeft opgelopen door waterinsijpeling. Het lek is
intussen hersteld' zegt Michael Bednorz. Deze zijn echter
gering in vergelijking met de bedragen die het behoud van
het schip zullen kosten. "Wanneer er een nieuwe eigenaar
is dan zullen we kijken wie die kosten zal
betalen"
In België zijn
intussen een aantal organisaties en administraties druk
in de weer om uit te zoeken hoe ze hun laatste nog
bewaarde 'Congoboot' terug naar België kunnen
krijgen én kunnen behouden. Officiële
instanties in Antwerpen zeggen dat 'zijzelf en de
publieke opinie pas einde december vernomen hebben, dat
de toekomst van het schip ter discussie stond'. Op vraag
van Dr. Sybille Bachmann, afgevaardigde van het
'Burgerforum' in Rostock, bevestigde de stedelijke
administratie in Rostock dat tot op dat ogenblik
uitsluitend onderhandeld werd tussen de vereniging
'Watererfgoed Vlaanderen' en haar voorzitter Eric Van
Hooydonck enerzijds en de vzw van de Georg Büchner
anderzijds. Noch de stad Antwerpen, noch de Vlaamse
regering werden bij die onderhandelingen
betrokken.
Intussen is een
commissie binnen de Vlaamse regering belast met de
toekomst van de 'Georg Büchner'. 'Jammer genoeg
worden pas sinds half februari onderhandelingen gevoerd
met Schwerin. Hadden we dit alles eerder geweten, zouden
we al een jaar eerder hebben kunnen beginnen, eerst en
vooral om de financiering maar ook om de administratieve
vergunningen voor het behoud van het schip rond te
krijgen,' zegt een Antwerpse insider. Beide dingen liggen
moeilijk en zijn tijdrovend. 'De bescherming van het
schip in België alleen al vereist een zeer complexe
procedure, in de regel 18 maanden - vanaf het ogenblik,
dat het schip zich in België bevindt.' Het op gang
brengen van zo'n financiering is in dit geval nog
moeilijker dan gebruikelijk omdat 'niemand weet, hoeveel
geld dit gaat kosten. Een half miljoen euro? Eén
miljoen? Twee miljoen? Onze regering kan ook geen blanco
check uitschrijven.'
Pas nu, na het
gesprek tussen Michael Bednorz en de curator van de vzw
[= het 'Förderverein'], is er duidelijkheid
over de rechten van de koper, die het schip van de vzw
wilde afkopen.
Niemand kan zeggen
hoe lang het nog duurt voor duidelijk wordt, of de 'Georg
Büchner' in Antwerpen daadwerkelijk een onderkomen
kan krijgen. Men wil wel zo snel mogelijk een delegatie
naar Rostock sturen om het schip onder de loep te nemen.
De Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie
(VVIA) heeft bovendien bij de organisatie voor Europees
Cultuurerfgoed 'Europa Nostra' het dossier van de Georg
Büchner ingediend voor het programma van 'de zeven
meest bedreigde monumenten van Europa'. De prijswinnaars
worden bekend gemaakt half juni in Athene - maar dat
betekent nog niet noodzakelijk dat aan deze prijs
financiële ondersteuning verbonden is. De
organisatoren van de campagne beloven dat de
programmapartners 'in nauw overleg met de lokale
beleidsmakers realistische en duurzame actieplannen
zullen ontwikkelen om het monument in kwestie te bewaren'
- financieringsvoorstellen met EU-subsidies of kredieten
van banken, die aan dit programma deelnemen,
inbegrepen.
Los daarvan, wordt
volgens Vlaamse bronnen alles in het werk gesteld om
private en openbare fondsen bijeen te brengen voor dit
schip, dat voor België een belangrijke getuige is
van zowel zijn koloniale geschiedenis als zijn
scheepsbouw.