Uitgangspunten .............. Programma-onderdelen
Het pedagogisch en didactisch aanwenden van het industrieel en technisch erfgoed kan bij leerlingen van verschillende leeftijdsgroepen, achtergronden en kennisniveau, begrip bijbrengen van de invloed van technieken op de geschiedenis, en dus op het maatschappijgebeuren. Daarenboven doet het vragen stellen over oplossingen die op gegeven ogenblikken gekozen werden, en hun invloeden. Over de relatie tussen bepaalde technieken en natuur en milieu. Over de wijze waarop men in het verleden en vandaag omging of omgaat met grondstoffen en hulpmiddelen.
Op basis van materiële relicten kan men heel aanschouwelijk bepaalde processen duidelijk maken. Een stoommachine is een uitstekende illustratie van alle principes van de mechanica. Een windmolen en een watermolen verduidelijken het begrip van landschapsbiotoop. Een gesprek met een oude mijnwerker of textielarbeider vertelt meer dan dikke boeken over maatschappelijke verhoudingen, over de houding vroeger en nu tegenover 'werk'.
Industriële archeologie kan een brug slaan tussen techniek en exacte wetenschappen aan één kant, en de menswetenschappen aan de andere kant.
Onze term 'piekijzer' voor 'ruwijzer' is afkomstig van het Engelse 'pig iron', dat verwees naar de wijze waarop in de 18de en vroege 19de eeuw het ijzer uit de hoogoven geleid werd: in een brede centrale goot met kleine zijgootjes, een 'zeug met biggetjes'...
Een campagne 'Industrieel Erfgoed en Onderwijs' werd tijdens het najaar van 1998 gelanceerd en zal nog tijdens volgende jaren doorlopen. Bedoeling is de mogelijkheden van het industrieel erfgoed te vertalen naar het onderwijs toe, zowel
De Campagne zal in de loop van volgende jaren verdergezet en uitgebreid worden.
Op deze webpagina's kunt U er steeds het laatste nieuws over vernemen.
De campagne Industrieel Erfgoed en
Onderwijs maakt gebruik van de ervaringen die op dit
vlak reeds in andere landen opgedaan werden: in
Groot-Brittannië, Frankrijk en Spanje.
Het is de bedoeling om scholen, klassen, groepen leerlingen op een
actieve wijze bij het onderwerp te betrekken.
Zij kunnen immers op een boeiende wijze projecten uitwerken:
Dit zijn allemaal voorbeelden van projecten die in andere landen door leerlingen in schoolverband gerealiseerd werden.
Ook in Vlaanderen waren in het verleden reeds klassen en scholen betrokken bij het onderzoeken, opmeten, analyseren, opkuisen, restaureren en openstellen van industrieel en technisch erfgoed. Het gebeurde her en der, uitzonderlijk, dat een school betrokken was bij het restaureren van een stoomkraan, een oud schip, een hydraulische pomp, of het maken van een houten trap en ramen voor een molen die gerestaureerd werd.
De campagne startte op 24/25 oktober 1998 met een opendeurweekend
(in West-Vlaanderen), en werd gevolgd door een reeks
informatie-avonden die in alle provincies voor leerkrachten ingericht
werden. Er komen nog bijscholingen en vormingsavonden, pedagogische
brochures en documentatiemappen.
In 1998-99 en 1999-2000 organiseerde de VVIA een projectenwedstrijd
voor het onderwijs.
Daarnaast is er binnen de VVIA een werkgroep
actief die zich bezig houdt met opleiding, onderwijs, vorming, de
pedagogie van het industrieel erfgoed.
Reeds genomen initiatieven :
Tijdens een eerste opendeurweekend dat de VVIA einde 1998
organiseerde in West-Vlaanderen stelden een hele reeks
industrieel-archeologische sites, ambachtelijke en technische
musea en verzamelingen hun deuren open voor leerkrachten. Dit was
voor veel leerkrachten een unieke kans om het industrieel erfgoed
te leren kennen.
In 1999 en 2000 werden enkele exclusieve bezoeken georganiseerd
voor de leden van de werkgroep Onderwijs en Vorming van de
VVIA.
De gegevens van opengestelde en bezochte sites zullen weldra op
deze website te vinden zijn (zie in de lijst
van de sites of zie ons overzicht
van industriële en technische musea en verzamelingen). Er
worden ook een aantal brochures en gidsen voorbereid (verschijnen
in 2001). Een lijst van publicaties
en recensies vindt U hier.
In de loop van volgende jaren worden andermaal in verschillende provincies sites opengesteld voor leerkrachten die meewerken aan onze werkgroep, en organiseert de VVIA voor hen een aantal exclusievebezoeken en rondleidingen.
Scholen
en plaatselijke organisaties kunnen op de VVIA beroep doen voor de
organisatie van een geïllustreerde informatie-avond over
industriële archeologie.
Daarnaast organiseert de VVIA jaarlijks een cursus-module
Inleiding tot de
Industriële Archeologie. Leerkrachten kunnen uit deze
module heelwat informatie en achtergronden halen die bruikbaar is
voor de lespraktijk.
En tenslotte: Wil U aan activiteiten van de VVIA of van één van de aangesloten verenigingen deelnemen: consulteer dan het activiteiten-programma in onze kalender !
Klassen en leerlingen in schoolverband konden projecten
uitwerken rond het industrieel en technisch erfgoed. Een eerste
reeks projecten werd op 21 april 1999 bekroond tijdens de beurs
Flanders
Technology. Op 6 september 2000 ontvingen de
geselecteerden van de campagne 1999-2000 een
aanmoedigingsbeurs.
De namen en projecten van de prijswinnaars
vindt hier
Deze
projectenwedstrijd wordt voorlopig niet meer georganiseerd, er
wordt nu gezocht naar een nieuwe formule.
Binnen de VVIA is een werkgroep actief, waarin leerkrachten en deskundigen uit de sector industriële archeologie met mekaar zullen overleg plegen en samenwerken., om bv. pedagogische hulpmiddelen, lesteksten, enz... op te stellen en te evalueren. De leden van de werkgroep bezoeken sites en kleinschalige musea, en formuleren ideeën over de wijze waarop deze bruikbaar zijn voor de lespraktijk. Geïnteresseerden kunnen hun naam opgeven bij het secretariaat van de VVIA of per email
Samenvattingen van de verslagen en de resultaten van deze werkgroep zullen laterop de website van de VVIA beschikbaar gesteld worden. Omwille van de regelmatige wijzigingen van onze site: bookmark enkel via onze homepage: http://www.vvia.be/
Leerkrachten kunnen hier kennis en informatie opdoen over
industriële geschiedenis, industrieel en technisch erfgoed.
De cursus wordt interdisciplinair gedoceerd door deskundigen met
jarenlange ervaring.
Meer informatie vindt U hier