Erfgoed van Industrie en Techniek - Vlaams-Nederlands
Tijdschrift, nr. 2006/01
In het kader van de samenwerking tussen Vlaamse en
Nederlandse organisaties voor industriële archeologie, werden
het Vlaamse tijdschrift 'Industrieel Erfgoed' en het
Nederlandse 'Erfgoed van Industrie en Techniek' vanaf begin
2000 samengesmolten tot één gemeenschappelijk
Vlaams-Nederlands tijdschrift.
In Vlaanderen
wordt het tijdschrift verdeeld via de Vlaamse Vereniging voor
Industriële Archeologie vzw en is het abonnement inbegrepen in
de prijs van het VVIA-lidmaatschap.
Het eerste nummer van 2006 bevat volgende bijdragen:
- Chris van de MEENE: Spoorwegwerkplaatsen
in Nederland.
De spoorwegen beschikken voor het onderhoud van hun
rollend materieel in het algemeen over eigen
werkplaatsen. Dat brengt de bijzondere aard van de
spoorwegtechniek met zich mee. Het spoorwegmaterieel heeft
grote afmetingen en is zwaar. Voor de demontage en montage
ervan en voor het verplaatsen van de voertuigen zijn grote en
krachtige hulpmiddelen nodig, zoals hijskranen en
rolwagens. Er zijn ook speciale gereedschapswerktuigen nodig,
zoals wielendraaibanken die de twee spoorwielen die op
één as zitten, nauwkeurig op dezelfde diameter en in
dezelfde vorm kunnen afdraaien. En het smeden van een nieuwe
drijfstang voor een stoomlokomotief was zelfs in een
spoorwegwerkplaats een bijzondere gebeurtenis.
- Kees VOLKERS: De wagenwerkplaats te Amersfoort. De
onzekere toekomst van een 100 jaar oud
spoorwegindustriecomplex
De wagenwerkplaats te Amersfoort - ook bekend als
'Wagenbedrijf Amersfoort' - kwam in 1904 als 'wagenmakerij' in
functie van de toenmalige Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij
en werd in 1917 onderdeel van de belangengemeenschap Nederlandse
Spoorwegen. Ze was speciaal toegelegd op het onderhouden,
reviseren en ombouwen van goederenwagens. In 1996 werd het
bedrijf verzelfstandigd. Als onderdeel van de NS-dochter
Nedtrain werd het bedrijf in de loop van het jaar 2000
gesloten.
- Hans SCHIPPERS m.m.v. Tamira TUMMERS: De Ventoseflat,
een vroeg voorbeeld van industrieel hergebruik in Eindhoven.
Aan de Eindhovense Mathildelaan ingeklemd tussen de
kantorencomplexen van Philips en het licht megalomane
PSV-voetbalpaleis, bevindt zich een langgerekt, modernistisch
ogend blok etagewoningen. De 'Ventoseflat' is in 1930 voor
bewoning in gebruik genomen. Oorspronkelijk was het echter
een sigarenfabriek, ontstaan in 1876 toen fabrikant Frans van
Gardinge zijn bedrijf uit het centrum van Eindhoven naar Styrijp
verplaatste. Dit gebouw werd tot 1920 verschillende malen
uitgebreid, maar ging in 1923 failliet. Vier jaar later kocht
de Amsterdamse Exploitatiemaatschappij Ventose de fabriek en liet
die ombouwen tot een woningblok met winkels.
- Joke SICKMAN : Waarom 't Spijkertje moest worden
gesloopt.
De Stichting Industrieel Erfgoed in de Stad Amersfoort
(Siesta) heeft zich het afgelopen anderhalf jaar vergeefst ingezet
voor het behoud van pakhuis 't Spijkertje aan de Eem
klik
hier om je te abonneren