Erfgoed van Industrie en Techniek - Vlaams-Nederlands
Tijdschrift, nr. 2002/4

In het kader van de samenwerking tussen Vlaamse en
Nederlandse organisaties voor industriële archeologie, werden
het Vlaamse tijdschrift 'Industrieel Erfgoed' en het
Nederlandse 'Erfgoed van Industrie en Techniek' vanaf begin
2000 samengesmolten tot één gemeenschappelijk
Vlaams-Nederlands tijdschrift.
In Vlaanderen
wordt het nieuwe tijdschrift verdeeld via de Vlaamse Vereniging voor
Industriële Archeologie vzw en is het abonnement inbegrepen in
de prijs van het VVIA-lidmaatschap.
In april 2002 trok een gezelschap leden van de Afdeling
Geschiedenis der Techniek van de (Nederlandse) vereniging Histechnica
voor een week naar Frankrijk om in de omgeving van Vichy en Lyon
objecten van technisch erfgoed te bezoeken. Dit nummer is een
(gedeeltelijke) neerslag van, dit bezoek. Het bevat volgende
bijdragen:
- Ir. G.G. NIEUWMEIJER: Bouwtechniek in Frankrijk
(1800-1940)
Bij de industriële revolutie denken we allereerst aan
Groot-Brittannië. In Frankrijk begon deze later en
verliep ze minder ingrijpend. Hoe deze verliep en wat de bijdrage
van Franse ingenieurs is geweest is minder bekend - vermoedelijk
omdat velen zich (onterecht) tot Engelstalige literatuur
beperken. Wanneer we inderdaad standaardwerken als Singers 'A
History of Technology' en Trinders 'Encyclopedia of Industrial
Archaeology' naslaan op Franse ingenieurs als Eiffel, Freyssinet,
Hennebique, Polonceau en Seguin, dan worden deze niet of slechts
kort vermeld...
- Ir. D.D. DE GUNST: Het klooster van la
Tourette. Een kostbaar erfgoed van le Corbusier.
In de jaren vijftig werd le Corbusier als een levende legende
beschouwd, met een bijna goddelijk imago. Hij bracht grote
vernieuwingen in de architectuur en werd door een breed publiek
bewonderd. Wanneer de deelnemers aan de Histechnica-reis het
klosster van la Tourette bezoeken, dat als één van
de hoogtepunten van de architectuur uit de twintigste eeuw wordt
beschouwd, merken we dat er veel is veranderd.
- Ir. Ch.J.A. HAKKAART: G.A.Eiffel.
Iedereen leert al zeer vroeg in zijn leven over het bestaan
van de Eiffeltoren . Als het niet op school is, dan wel
tijdens de vakantie of via een documentaire of misdaadserie op tv.
Sommigen weten ook dat de Pont de Garabit de aanloop geweest is
naar deze toren. Maar wat weinig beseft wordt is dat Gustave
Eiffel een zeer ondernemend persoon was, die in zijn tijd
betrokken raakte bij diverse technische en politieke zaken, zowel
in Frankrijk als daarbuiten.
- Ing. H.M.C.M. VAN MAARSCHALKERWAART: De in de 19e eeuw
in Frankrijk toegepaste hangbruggen en andere typen ijzeren
bruggen.
Omstreeks 1800 ontstond er in Frankrijk door de uitbreiding
van de steden een groei van het verkeer en daarmee een behoefte
aan meer wegen en bruggen. Gezien het groot aantal brede
rivieren waren er daarbij ook veel grote bruggen nodig.
- Ir. A.P. OELE: De trekkracht van de mechanisatie
in de Franse landbouw.
De "Association des Amis de la Machine Agricole et à
Vapeur" beheert het museum AGRIVAP in Ambert. Hier krijgt men
een overzicht van locomobielen, tractoren, landbouwmachines,
motoren en pompen, en... alcoholstokerijen.
- H.E.E. VAN ASBECK: Michelin en de ontwikkeling van de
autoband.
Michelin is sedert 1891 uitgegroeid van een typisch Frans
familiebedrijf met een betrekkelijk geheime bedrijfscultuur tot
een internationaal concern met vele productie-eenheden in
verschillende delen van de wereld. Het artikel geeft een
overzicht van het gebruik van rubber en de ontwikkeling van de
Michelin-banden.
- Ing. H. STOOVELAAR: La Fondation Berliet.
De 'Fondation de l'Automobile Marius Berliet' (Lyon) werd in
1982 gesticht door de familie van de Franse constructeur (de
latere vrachtwagenfabriek 'Renault Véhicules Industriels')
met het doel de geschiedenis van de automobielen uit de streek van
Lyon te beschermen en te bevorderen, en de geschiedenis van de
Franse bedrijfsvoertuigen meer in het algemeen.
- Ir. W.W. SCHONGS: Over technische
geschiedschrijving.
Een belangrijk aspect van de techniekgeschiedenis is dat ze
ons inzicht verschaft in de ontwikkelingen over een langere
periode. Zulke studies zullen in de regel geen pasklare
oplossingen bieden voor eigentijdse problemen, maar kunnen we
nuttige achtergrondkennis leveren voor het bepalen van een
verantwoord toekomstbeleid. In dat geval moet dat historisch
beeld niet alleen stevig onderbouwd zijn en gezuiverd, maar ook
vlot leesbaar.
klik
hier om je te abonneren


Tijdschrift Erfgoed van Bedrijf en
Techniek - Vlaams-Nederlands Tijdschrift voor industriële
archeologie, industrieel erfgoed, technisch erfgoed, wetenschappelijk
erfgoed, en geschiedenis van nijverheid, techniek en
wetenschap