|
Oudere berichten en
artikels waarin eerder in en vóór 2012
aandacht gevraagd werd voor de Charlesville
- De
Charlesville in Rostock,
VRT-Canvas, Histories, 12.03.2002 - De ploeg van
Histories trok met oud-kapitein Willy D'Hoore naar
Rostock om de laatste Congoboot te bezoeken
- Antwerps
Watererfgoedmanifest,
25 mei 2009, op p. 3, "2.7. Er bestaan diverse
iconische Antwerpse zeeschepen en scheepswrakken
(Mercator, Doelse kogge, Belgica, Charlesville, Roi
Baudouin, Askoy II)." en "3.4. Talrijke topstukken
van het Antwerpse scheepvaart- en havenerfgoed zijn
verdwenen naar andere oorden (Mercator, Charlesville,
Stadsgraanzuiger 19, Askoy II) of worden niet
gevaloriseerd en zijn bedreigd (Doelse
kogge)"
- De
Doelse Kogge en de Charlesville: twee acuut bedreigde
Antwerpse topstukken,
in Nieuwsbrief Watererfgoed Vlaanderen, juni 2009:
(...)"In de marge van het recente congres over
scheepvaartmusea in Flensburg overlegde Watererfgoed
Vlaanderen met Dr. Peter Danker-Carstensen, directeur van
het Schiffbau- und Schifffahrtsmuseum te Rostock, waar de
Charlesville ligt afgemeerd. (...) In 1990
ondernamen Antwerpenaren een poging om het schip terug
naar de Scheldestad te halen. In 1991 werd het schip
echter overgedragen aan de Stad Rostock, waar het sinds
2003 ligt aangemeerd in de Stadthafen en hoofdzakelijk
gebruikt wordt als (weinig florissante) jeugdherberg.
Indien Antwerpen zoals Hamburg en Rotterdam een iconisch
historisch zeeschip aan zijn waterfront wil leggen, is de
Charlesville een voor de hand liggende optie"
(...)
- 'Haal
de oude 'Congoboot' naar de
Linkeroever'. Antwerpenaar wil oud schip in stad als
nieuwe toeristische
attractie, in De
Standaard, 07.01.2010
- Komt
de laatste Congoboot dan toch terug naar Antwerpen
?, in Getijden,
nieuwsbrief van Watererfgoed Vlaanderen, januari
2010
- Uniek
Havenerfgoed. Een kans om Antwerpen te profileren
als wereldhavenstad,
15.10.2010, op p. 19: "Op de kaai kan een bij Red
Star Line horend café-restaurant worden gevestigd
met, als kers op de taart voor de bezoeker, een heerlijk
uitzicht op de rede en de skyline. Op termijn kan worden
overwogen om een historisch passagiersschip toe te
voegen,zoals de Charlesville. Ofschoon het een recentere
Kongoboot betreft, zou dergelijk iconisch passagiersschip
de site zinvol aanvullen".
- Congoboot
Charlesville voor Antwerpen niet
haalbaar, Gazet
van Antwerpen, 19.07.2011: (...) "In de hype rond 50
jaar onafhankelijkheid van Congo werd opnieuw fors
gepleit om het schip naar Antwerpen te halen en het hier
als topstuk af te meren. De hoop wordt nu gekelderd.
Volgens schepen Van Campenhout is de Charlesville
weliswaar "zeker een interessant stuk maritiem erfgoed",
maar past het historisch niet in de Red Star Line-optiek
die de stad rond het MAS opbouwt" (...)
- Noch
längst nicht
schrottreif, in
de internetkrant 'Das is Rostock.de',
10.11.2011
- Methling:
Millionen für
Büchner,
in Ostsee-Zeeitung, 10.11.2011
- Lokaal
Watererfgoed-manifest 2012. Prioriteiten voor het
scheepvaart-, haven- en watererfgoedbeleid van provincies
en gemeenten in de bestuursperiode
2013-2018, op
p. 10, één van de voorgestelde
accenten voor Antwerpen: "haalbaarheidsstudie voor de
repatriëring van de Kongoboot
Charlesville"
- Geschiedenis
Britse rederij meer waard dan
Belgische, De
Wereld Morgen, 07.08.2012 : (...) "Niet een gemiste
kans, nee, een schande is het. De Charlesville, de laatst
overgebleven Antwerpse Congoboot, liep in 1950 van stapel
bij Cockerill in Hoboken en werd tot 1967
geëxploiteerd door de Antwerpse Compagnie Maritime
Belge (CMB). Al meer dan 10 jaar vechten enkele
Antwerpenaars om dit varend erfgoed terug naar zijn
thuishavenstad te brengen. Tevergeefs! "
(...)
- vervolg
vanaf het alarm einde 2012
terug naar hoofdpagina
|
|